GEOPORTAL
PZGiK
|
|
Koncepcja projektu
Projekt
przewiduje budowę sieci wzajemnie powiązanych ze sobą węzłów
infrastruktury danych przestrzennych różnego typu, realizujących
procesy biznesowe właściwe dla organu administracji geodezyjnej będącej
właścicielem węzła. Centralnym punktem proponowanego rozwiązania jest geoportal klasy INSPIRE, oferujący dostęp do:
- danych
referencyjnych, których minimalny zestaw obejmuje: ortofotomapy,
działki ewidencyjne z numerami, informacje o budynkach, adresach,
osiach i nazwach ulic oraz planie zagospodarowania przestrzennego;
- usług,
których minimalny zbiór zawiera: usługi wyszukania danych i podglądu
danych (za pośrednictwem serwerów metadanych i usług katalogowych),
usługi składania zamówienia i sprzedaż danych z PZGiK;
- poszerzonego
zbioru usług, pozwalających na: integrację danych z różnych źródeł;
wyszukiwanie po nazwach geograficznych, numerach działek i punktach
adresowych; lokalizację.
Zakłada się, że w
modelu podstawowych danych referencyjnych zapewniona będzie unikalność
identyfikacji obiektów referencyjnych. W niektórych przypadkach
istnieją już odpowiednie przepisy czy też rozwiązania dotyczące tego
tematu. Chodzi tu o szeroki aspekt zagadnień związanych głównie z
systemem adresacji, który pośrednio dotyczy wielu innych tematów (np.
TERYT, PESEL, REGON), które są przedmiotem projektów o charakterze
centralnym.
Powiązanie węzłów infrastruktury z geoportalem
polegać ma na sprzęgnięciu oferowanych przez nie usług w jeden spójny
system. W takiej architekturze geoportal
pełnić ma rolę brokera: ma przyjmować żądania użytkowników i zapewnić
ich realizację poprzez uruchomienie odpowiednich usług lub całego ich
łańcucha w sieci węzłów infrastruktury. Usługi powinny mieć interfejs
zgodny z uznanym, otwartym standardem (zgodnym z normami ISO oraz
zaleceniami OGC). W założeniach projekt powinien przyczynić się do:
- integracji informacji przestrzennej (katastralnej) poprzez integrację właściwych usług
- udostępnienia informacji o charakterze katastralnym (graficznej części ewidencji gruntów),
- udostępnienia usług geoinformacyjnych dla stron trzecich.
Projekt rozwijany jest przy realizacji dwóch strategii:
- top-down, czyli strategii budowy rozwiązania postępującej od góry do dołu, oraz:
- bottom-up, czyli strategii budowy rozwiązania postępującej od dołu do góry.
Pierwsza
strategia towarzyszyła pierwotnej koncepcji Geoportalu. Przewidziano w
niej stworzenie centralnego punkt sprzedaży, digitalizację zasobu -
CSD, stworzenie bazy metadanych.
Druga strategia zaczęła funkcjonować w trakcie
trwania projektu. W jej ramach przewidziano: powstanie rozproszonej
struktury węzłów infrastruktury informacji przestrzennej z wyróżnionymi
trzema poziomami: centralnym, regionalnym (wojewódzkim), powiatowym;
budowę sieci usług geoinformacyjnych; budowa społeczeństwa
informacyjnego.
W tej trójpoziomowej architekturze rozwiązania
ważną rolę powierzono serwerom metadanych. Ich zadaniem jest
dostarczanie usług katalogowych (rejestrowania metadanych, wyszukiwania
w metadanych). Istnienie takich serwerów przewiduje się na poziomie
centralnym, wojewódzkim i powiatowym, choć być może nie wszędzie
(powiaty mogłyby tylko dostarczać metadane, zaś sam serwer z opcją
żniwowania, ang. harvesting, fizycznie mógłby istnieć w innym
węźle infrastruktury). Ze względu na różny zakres danych gromadzonych
na poszczególnych poziomach infrastruktury:
- w węźle krajowym: BDO, VMAP2, ortoobrazy i zdjęcia lotnicze, metadane /aktywizowanie CODGiK/;
- w węźle regionalnym: TBD, NMT, metadane;
- w węźle powiatowy: EGiB, plany zagospodarowania przestrzennego, punkty adresowe, osie ulic, metadane (różne warianty);
zakres gromadzonych metadanych na poszczególnych poziomach będzie różny.
Węzły infrastruktury można postrzegać jako
autonomiczne systemy informatyczne, realizujące właściwe sobie zadania
we właściwy sobie sposób. Są to systemy służące do realizacji
konkretnych procesów biznesowych. Pomimo indywidualności wszystkie
węzły mają jednak część wspólną, dzięki której mogą realizować zadania
widziane z punktu widzenia funkcjonowania infrastruktury jako całości.
W założeniach projektu każdy z węzłów infrastruktury dysponuje (Rysunek
1):
- bazą danych oraz metadanych (choć, jak już wspomniano baza danych w niektórych przypadkach nie musi być obligatoryjna),
- procesami aktualizacji (bo aktualność danych decyduje o ich przydatności),
- procesami udostępniania i komunikacji z innymi węzłami (które zawierają w sobie usługi),
- procesami
biznesowymi do realizacji własnych zadań (nie służą one udostępnianiu
informacji geoprzestrzennej, lecz istnieją po to, aby można było
rozwiązywać problemy na poziomie danego węzła),
przy
czym komunikacja pomiędzy węzłami odbywa się za pośrednictwem usług
sieciowych. Dotychczas dane georeferencyjne przedstawiane były w
granicach jednostek administracyjnych. Dzięki integracji za pomocą
standaryzowanych usług możliwe będzie uzyskanie wypełnienia danymi
obszarów po obu stronach granic administracyjnych. Dla użytkownika
przejście ponad granicami odbywać się będzie w sposób ciągły.
|