GEOPORTAL






PZGiK







Koncepcja projektu

Projekt przewiduje budowę sieci wzajemnie powiązanych ze sobą węzłów infrastruktury danych przestrzennych różnego typu, realizujących procesy biznesowe właściwe dla organu administracji geodezyjnej będącej właścicielem węzła. Centralnym punktem proponowanego rozwiązania jest geoportal klasy INSPIRE, oferujący dostęp do:

  • danych referencyjnych, których minimalny zestaw obejmuje: ortofotomapy, działki ewidencyjne z numerami, informacje o budynkach, adresach, osiach i nazwach ulic oraz planie zagospodarowania przestrzennego;
  • usług, których minimalny zbiór zawiera: usługi wyszukania danych i podglądu danych (za pośrednictwem serwerów metadanych i usług katalogowych), usługi składania zamówienia i sprzedaż danych z PZGiK;
  • poszerzonego zbioru usług, pozwalających na: integrację danych z różnych źródeł; wyszukiwanie po nazwach geograficznych, numerach działek i punktach adresowych; lokalizację.

Zakłada się, że w modelu podstawowych danych referencyjnych zapewniona będzie unikalność identyfikacji obiektów referencyjnych. W niektórych przypadkach istnieją już odpowiednie przepisy czy też rozwiązania dotyczące tego tematu. Chodzi tu o szeroki aspekt zagadnień związanych głównie z systemem adresacji, który pośrednio dotyczy wielu innych tematów (np. TERYT, PESEL, REGON), które są przedmiotem projektów o charakterze centralnym.

Powiązanie węzłów infrastruktury z geoportalem polegać ma na sprzęgnięciu oferowanych przez nie usług w jeden spójny system. W takiej architekturze geoportal pełnić ma rolę brokera: ma przyjmować żądania użytkowników i zapewnić ich realizację poprzez uruchomienie odpowiednich usług lub całego ich łańcucha w sieci węzłów infrastruktury. Usługi powinny mieć interfejs zgodny z uznanym, otwartym standardem (zgodnym z normami ISO oraz zaleceniami OGC). W założeniach projekt powinien przyczynić się do:

  • integracji informacji przestrzennej (katastralnej) poprzez integrację właściwych usług
  • udostępnienia informacji o charakterze katastralnym (graficznej części ewidencji gruntów),
  • udostępnienia usług geoinformacyjnych dla stron trzecich.

Projekt rozwijany jest przy realizacji dwóch strategii:

  • top-down, czyli strategii budowy rozwiązania postępującej od góry do dołu, oraz:
  • bottom-up, czyli strategii budowy rozwiązania postępującej od dołu do góry.

Pierwsza strategia towarzyszyła pierwotnej koncepcji Geoportalu. Przewidziano w niej stworzenie centralnego punkt sprzedaży, digitalizację zasobu - CSD, stworzenie bazy metadanych.

Druga strategia zaczęła funkcjonować w trakcie trwania projektu. W jej ramach przewidziano: powstanie rozproszonej struktury węzłów infrastruktury informacji przestrzennej z wyróżnionymi trzema poziomami: centralnym, regionalnym (wojewódzkim), powiatowym; budowę sieci usług geoinformacyjnych; budowa społeczeństwa informacyjnego.

W tej trójpoziomowej architekturze rozwiązania ważną rolę powierzono serwerom metadanych. Ich zadaniem jest dostarczanie usług katalogowych (rejestrowania metadanych, wyszukiwania w metadanych). Istnienie takich serwerów przewiduje się na poziomie centralnym, wojewódzkim i powiatowym, choć być może nie wszędzie (powiaty mogłyby tylko dostarczać metadane, zaś sam serwer z opcją żniwowania, ang. harvesting, fizycznie mógłby istnieć w innym węźle infrastruktury). Ze względu na różny zakres danych gromadzonych na poszczególnych poziomach infrastruktury:

  • w węźle krajowym: BDO, VMAP2, ortoobrazy i zdjęcia lotnicze, metadane /aktywizowanie CODGiK/;
  • w węźle regionalnym:  TBD, NMT, metadane;
  • w węźle powiatowy: EGiB, plany zagospodarowania przestrzennego, punkty adresowe, osie ulic, metadane (różne warianty);

zakres gromadzonych metadanych na poszczególnych poziomach będzie różny.

Węzły infrastruktury można postrzegać jako autonomiczne systemy informatyczne, realizujące właściwe sobie zadania we właściwy sobie sposób. Są to systemy służące do realizacji konkretnych procesów biznesowych. Pomimo indywidualności wszystkie węzły mają jednak część wspólną, dzięki której mogą realizować zadania widziane z punktu widzenia funkcjonowania infrastruktury jako całości. W założeniach projektu każdy z węzłów infrastruktury dysponuje (Rysunek 1):

  • bazą danych oraz metadanych (choć, jak już wspomniano baza danych w niektórych przypadkach nie musi być obligatoryjna),
  • procesami aktualizacji (bo aktualność danych decyduje o ich przydatności),
  • procesami udostępniania i komunikacji z innymi węzłami (które zawierają w sobie usługi),
  • procesami biznesowymi do realizacji własnych zadań (nie służą one udostępnianiu informacji geoprzestrzennej, lecz istnieją po to, aby można było rozwiązywać problemy na poziomie danego węzła),

przy czym komunikacja pomiędzy węzłami odbywa się za pośrednictwem usług sieciowych. Dotychczas dane georeferencyjne przedstawiane były w granicach jednostek administracyjnych. Dzięki integracji za pomocą standaryzowanych usług możliwe będzie uzyskanie wypełnienia danymi obszarów po obu stronach granic administracyjnych. Dla użytkownika przejście ponad granicami odbywać się będzie w sposób ciągły.